לכתוב או לא לכתוב בלוג?

לאחרונה נתקלתי במאפרת עצמאית שהלכה לייעוץ עסקי. אחת ההמלצות שקיבלה היה לפתוח בלוג. באופן אישי, כמי שמלווה את מרבית חייה בכתיבה, ומאמינה שלכל אדם יש סיפור מעניין שצריך לגלות אותו, אני כמובן בעד בלוגים. במיוחד בתחום כמו איפור, שנראה כאילו אין הרבה מה לומר בו, אלא בעיקר לצלם.

אבל נסו לדמיין לעצמכם, סיפורים על בריידזילות (כינוי לכלות ההופכות למפלצות לקראת יום חתונתן), או על הדרמות המשפחתיות הגדולות שמתרחשות ביום האירוע, אל מול עיניה של המאפרת, או על הנשים שמתאפרות ומסתדרות לקראת אירוע חשוב ומרגש, ואז מבקשות מהמאפרת להסתיר את האף או את האוזניים. מובן, שאפשר לעשות מטעמים מבלוג שכזה, כי מאחורי העסק הזה מסתתרים סיפורים קטנים ואותנטיים של אנשים. מעין הצצה קצרה לרגעים בחיים שבהם כל הרגשות מתעצמים, ועבור בלוגרים אלו רגעים יקרים שמהווים קרקע פורייה במיוחד לתכנים.

אבל (!) כאן יש מקום לומר בקול ברור ורם – המשמעות של תחזוקת בלוג, איננה רומנטית ופשוטה כפי שזה נשמע, ובהחלט לא מתאימה לכל אחד ואחת.

״אמץ את המוזרות שבך״, או בשפה הבלוגרים, כתוב על מה שאתה מכיר הכי טוב. 
Photo by Nicole Honeywill

אז מה צריך לדעת לפני שקופצים למים ומחליטים להשיק בלוג?

  1. מטרה – שאלו את עצמכם מהי מטרת הבלוג ואיך הוא אמור לעבוד בשבילכם. האם הוא אמור להראות שאתם מומחים בתחומכם, להוות ערוץ נוסף למכירות, או שהוא נועד לתיעוד רגעים שמחים. חשוב מאוד להגדיר את המטרה מראש, גם אם היא תשתנה בהמשך. זה יעזור לכם במציאת רעיונות טובים ומדויקים יותר למטרה שלשמה התכנסתם.
  2. כלי זול ויעיל – אם יש לכם מה להגיד, אג'נדה שאתם רוצים לקדם בעסק שלכם או מסר שבוער בכם, בלוג יכול להיות פתרון להפיץ את הבשורה. זה יחסוך לכם את העלויות וכאב הראש שבהקמת אתר. ואם עד עכשיו פרסמתם את התכנים שלכם ברשתות החברתיות, האפשרות לנהל את התכנים בבלוג יכולה לסייע בחשיפת החומרים שלכם שלא ילכו לאיבוד בים הטקסטים שברשת. כי בינינו, גם אם אתם סופר-מעניינים, יש גבול לכמות הפוסטים שאנשים יגללו בדף שלכם.
  3. התמדה ונחישות – גם לכם ישנה הרגשה כאילו לכל אחד מאיתנו יש מה להגיד? ברשת נמצאים הרבה מאוד קולות. חלק גדול מהם מרתקים ומעניינים, ועבדו בנחישות להגיע עד לנקודה שאתם מכירים אותם. קשה מאוד להתבלט ולנצנץ לקהלים חדשים (שהם לא אמא ודודה שלכם). זה דורש התמדה והרבה אורך רוח. שזה משהו שלהרבה בעלי עסקים – אין.
  4. אל תצאו לדרך הזו אם אתם לא אוהבים לכתוב! האם אתם אוהבים לכתוב או שאתם מאלו שמתפרקים בניסיון לגרד עוד ועוד רעיונות? בלוג הוא תמיד מאמץ . הוא ידרוש מכם להשתפר ולהתפתח. כמו סיפור מסע שבסופו הגיבור יגיע לנקודה טובה יותר, חכם וחזק משהיה בתחילתו. האם ריצות למרחקים מתאימות לכם, או שאתם יותר אנשים של ספרינטים קצרים ומהירים? אלה שאלות שכדאי שתענו עליהן לפני שאתם יוצאים לדרך.
  5. האם הכל מסתכם במספר הלייקים שקיבלתם? מרבית האנשים מייחסים הצלחה לכל פוסט שהם קיבלו בהתאם לכמות הלייקים והתגובות. בעולם שבו עולים אלפי פוסטים בשנייה, ספירת לייקים יכולה להיות מייאשת מאוד, כשלמעשה כתיבה היא עבודה בחושך. לא תמיד אפשר לדעת לאן הטקסט יגיע ואיזה הזדמנויות הוא יפתח בפניכם.
  6. מי קורא היום? איך לומר את זה בעדינות, אנשים כבר לא כל כך קוראים. צריך לשקול מהי הפלטפורמה שתשרת אתכם בצורה המתאימה לכם והאם זה טקסט כתוב או סרטון וידאו מצולם (שגם בשבילו תצטרכו לכתוב תסריט ולחשוב על רעיונות).

לסיכום, בלוג הוא כלי נהדר, בהנחה שהוא מתאים לכם, כי לפני שהוא יביא לכם לקוחות וקוראים חדשים, הוא ייצר לכם הרבה עבודה. אבל אם תתמידו ותעברו את כל המהמורות שהדרך תזמן לכם, תצאו נשכרים.

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!