מה זה בכלל יחצ?

כשאתם אומרים, ״אני צריך יחסי ציבור לעסק״, אתם למעשה אומרים אני רוצה שהקהל הרלוונטי שלי יידע מה יש לי להציע. מה שאתם לא אומרים זה: ״אני רוצה להגדיל את המכירות של העסק״, וההבדל בין שני הדברים חשוב.

אז מה זה בכלל יחצ? הבאנו לכם את כל הפרטים החשובים:

הרבה אנשים משתמשים בביטוי "יחסי ציבור" כמטבע לשון שרוצה לומר, שיווק, מוניטין, מיתוג, מכירות…לא הרבה יודעים שיחסי ציבור היא "מחלקה" מתחת למדור שיווק. למעשה, יחסי ציבור, הם דרך אחת להגביר את ההיכרות של קהל היעד הפוטנציאלי עם מוצר או שירות רלוונטיים לו. לפעמים, כל מה שיחסי ציבור עושים, זה לייצר למעשה מודעות למוצר, שירות או אדם מסוים. המכירות, הם מחלקה אחרת, חופפת/נושקת לפעילות היח"צ, אבל אחרת לגמרי ומורכבת מאנשי מכירות עם יכולות אחרות לגמרי.

האנשים, הסיפורים והארגונים והחברות שאנחנו קוראים ושומעים עליהם בתקשורת, מוכרים לנו בגלל שמישהו דאג לקדם את העניינים שלהם בקרב העיתונאים הרלוונטיים. המישהו הזה, הוא בדרך כלל משרד יחסי ציבור, איש יחסי ציבור, דובר או יחצ"ן שעסוקים באיתור סיפורים מעניינים אצל הלקוח והצעתם לעיתונאים ולעורכים המתאימים. 

זאת אומרת, שכשאתם אומרים, "אני צריך יחסי ציבור לעסק", אתם למעשה אומרים, אני רוצה שיסקרו את מה שיש לעסק שלי או לי להציע. אני רוצה שיכתבו וידווחו על המוצרים או השירותים שלי. אני רוצה שהעיתונות המקומית או הארצית תעסוק בסיפור שלי ותדע למה אני מיוחד. 

מה שאתם לא אומרים זה: "אני רוצה להגדיל את המכירות של העסק". וההבדל בין שני הדברים חשוב. 

הרבה פעמים מתקשרים למשרד שלי לקוחות מתעניינים שלמעשה רוצים עזרה במכירות. מכירות זה למעשה הדבר שהכי חשוב להם כרגע כדי לשרוד. אנשים ועסקים שכאלה לא צריכים עכשיו יחסי ציבור. אם יצליחו להרים את העסק שלהם לרמה יציבה מספיק כדי לשכור את שירותיה של מנהלת שיווק למשל, ייתכן שאז יגיעו לנקודה שבה עליהם לשקול שכירת שירותיו של משרד יחסי ציבור. 

זה נכון שמגיע שלב שבו יחסי הציבור והמכירות פועלים בתיאום מושלם. זאת אומרת, שעל מנת שהמכירות ימשיכו לתקתק, על אנשי היח"צ "לתת בראש" ולהכניס את הסיפורים של הארגון לכלי התקשורת המתאימים, ולהפך.

ישנם גם מקרים שבהם עסק קטן זקוק ל"בוסט" קטן של יח"צ, כדי לסייע למאמצי המכירות. מאמנת כושר שהקימה מרכז אימון וטיפול בוטיקי המשתלב באורח החיים של המתאמנים, צריכה את ה"הכרה" והגושפנקא שיכולה לתת לה התקשורת על מנת למכור יותר ולהביא לקוחות טובים שישארו לזמן ארוך. אבל עסק שכזה, לרוב, לא מסוגל לממן את יחסי הציבור לתקופה ארוכה. אם הוא יכול לעשות כן, אפילו לתקופה קצרה, כדאי לו לעשות כן, אבל הוא צריך לבחור היטב את כלי התקשורת שיועילו לו יותר ולמקד מאמצים לפרסם כתבות שם.

ולבסוף, יחסי ציבור הפכו מזמן לסטנדרט בכל ארגון וחברה מסחרית. ארגונים המקדמים תפיסת עולם או אג'נדה, ופועלים לשינוי או להטמעה של רעיון, חייבים ברוב הפעמים להיעזר ביחסי ציבור. יחסי הציבור ידעו לשלב את הרעיון של הלקוח בסיפור חברתי רחב יותר, הם צריכים לדעת לזהות מה יכול לעניין את התקשורת ומתי זה יכול לעניין את התקשורת – ולפעול. בחברות המסחריות, הפעילות של משרדי היח"צ היא לטובת הגברת החשיפה של המוצרים בקרב לקוחות פוטנציאליים ומתן מענה לתקשורת במקרה של פניות התקשורת ומשבר. 

על הארגון ומנהליו מוטלת האחריות לאחר פרסומן של כתבות כאלה ואחרות, לנצל את המומנטום ולמקסם את הרווח שהם יכולים להשיג בעקבות זאת: מבצעים וטרגוט לקוחות פוטנציאליים ברשתות החברתיות ובפרסום המסורתי, קידום יוזמות חקיקה ותקצוב, גיוס תרומות ותמיכה ועוד ועוד. 

בשורה התחתונה של טור זה, יחסי ציבור לשם יחסי ציבור אינם התשובה אף פעם. זה חייב להיות חלק ממערך ותכנית שיווקית שיסייעו לארגון לקצור את פירות החשיפה ולא ישארו רק עם פרסומים ממוסגרים על הקיר. 

אם אתם רוצים ללמוד עוד הנה כמה כתבות שיסייעו לכם להתחיל:

יחסי ציבור עשו זאת בעצמכם

יחסי ציבור לעסקים קטנים – האם הגעתם לשלב הזה?

לא בטוחים מה מתאים לכם? השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם!

רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!